Salam Mesra, 


untuk tatapan dan ingatan diri ku dan semua..Nauzubullah mohon dijauhkan dari negara kita. sejarah untuk dipelajari

Penyakit Minamata pertama kali ditemui di bandar Minamata di Wilayah Kumamoto, Jepun pada tahun 1956. Hal ini disebabkan oleh keluaran methylmercury dalam air sisa industri dari kilang kimia Chisso Corporation, yang terus 1932-1968. Kimia ini sangat beracun bioaccumulated di kerang dan ikan di Teluk Minamata dan Laut Shiranui, yang bila dimakan oleh penduduk tempatan menyebabkan keracunan merkuri. Sedangkan kucing, anjing, babi, dan kematian manusia tetap selama lebih dari 30 tahun, kerajaan dan syarikat tidak sedikit untuk mengelakkan pencemaran.

Pada Mac 2001, 2,265 mangsa telah diakui secara rasmi (1.784 di antaranya telah meninggal) [1] dan lebih dari 10.000 telah menerima pampasan kewangan dari Chisso [2] Pada tahun 2004., Chisso Corporation telah membayar $ 86 juta pampasan, dan di sama tahun diperintahkan untuk membersihkan pencemaran yang [3] Pada tarikh 29 Mac 2010., keamanan untuk pampasan mangsa yang belum uncertified. [4]

Sebuah wabak kedua-dua dari penyakit Minamata berlaku di Wilayah Niigata pada tahun 1965. Baik asli penyakit Minamata dan Niigata penyakit Minamata dianggap dua daripada Big Four Penyakit Pencemaran Jepun.


sumber : en.wikipedia.org